CINEMA

MOVIMENTS CINEMATOGRÀFICS

Cinema soviètic (filmoteca)
Oktyabr / Octubre (S. M. Eisenstein, 1925)
Konets Sankt-Peterburga / La fi de Sant Petersburg (Vsevolod Pudovkin, 1927)
Bronenosets Potyomkin / El cuirassat Potiomkin (Sergei M. Eisenstein, 1925)
Mat / La mare ( Vsevolod Pudovkin, 1926)
Surrealisme
Un Chien Andalou / Un gos andalús (Luís Buñuel i Salvador Dalí, 1929)
Entr'acte / Entreacte (René Clair, 1924)
L'étoile de mer / L'estrella de mar (Man Ray, 1928)
La sang d'un poète / La sang d'un poeta (Jean Cocteau, 1932)
Expressionisme
Metropolis / Metropolis (Fritz Lang, 1926)
Nosferatu, eine Symphonie des Grauens / Nosferatu (F.W.Murnau, 1922)
Das Kabinet des Dr. Caligari / El gabinet del Dr. Caligari (Robert Wiene, 1919)
Der Golem, wie er in die Welt kam / El Gòlem (Paul Wegener, Carl Boese, 1920)
Neorrrealisme
Roma, città aperta / Roma, ciutat oberta (Roberto Rossellini, 1945)
Sciuscià (Vittorio De Sica, 1946)
Ladri di biciclette / El lladre de bicicletes (Vittorio de Sica, 1948)
La terra trema / La terra tremola (Luchino Visconti, 1948)
Nouvelle vague i free cinema
À bout de soufflé (Jean-Luc Godard, 1959)
Bande à part (Jean-Luc Godard, 1964)
Les quatre cents coups / Els 400 cops (François Truffaut, 1959)
The Loneliness of The Long Distance Runner / La soledat del corredor de fons (Tony
Richardson, 1962)
Cinema d’Autor
Amarcord (Federico Fellini, 1973)
Andrey Rubliov/ Andrei Rubliov (Andrey Tarkovskiy, 1966)
Smultronstället / Maduixes silvestres (Ingmar Bergman, 1957)
La nuit américaine/ La nit americana (François Truffaut, 1973)
Der Amerikanischke Freund/ L’amic americà (Wim Wenders, 1977)
Eraserhead/ Cap esborrador (David Lynch, 1977)
Zelig (Woody Allen, 1983)
The Pillow Book (Peter Greenaway, 1996)
Dogma 95
Idionterne (Lars von Trier, 1998)
Festen (Thomas Vinterberg, 1998)


Evolució històrica del cinema español
Bienvenido Mr Marshall (Luis García Berlanga, 1953)
Muerte de un ciclista (Juan Antonio Bardem, 1955)
El espíritu de la colmena (Víctor Erice, 1973)
Mujeres al borde de un ataque de nervios (Pedro Almodóvar, 1988)
El día de la bestia (Álex de la Iglesia, 1995)
Los lunes al sol (Fernando León de Aranoa, 2002)
[REC] (Jaume Balagueró, Paco Plaza, 2007)
Blancanieves (Pablo Berger, 2012)

Panorama actual del cinema català: Premis Gaudí
El pallasso i el führer (Eduard Cortés, 2007)
El cant dels ocells (Albert Serra, 2008)
Bucarest, la memòria perduda (Albert Solé Bruset, 2008)
Tres dies amb la família (Mar Coll, 2010)
Los condenados (Isaki Lacuesta, 2009)
Pa negre (Agustí Villalonga, 2010)
Bicicleta, cullera, poma (Carles Bosch, 2010)

GÉNERES CINEMATOGRÁFICS (podeu consultar aquest bloc)
Cinema fantàstic
King Kong / King Kong (Arthur C. Schoedsack y Merian C. Cooper, 1933)
Jason and the argonauts (Don Chaffey, 1963)
Conan the Barbarian (John Milius, 1982)
The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring / El Senyor dels anells: La comunitat de l'anell (Peter Jackson, 2001)
Terror
Frankenstein (James Whale, 1931)
Alien (Ridley Scott, 1979)
The Shining / La Resplendor (Stanley Kubrick, 1980)
Ringu/ The Ring (El cercle) (Hideo Nakata, 1998)
Ciència-ficció
2001 a Space Odyssey / 2001: una odissea de l’espai (Stanley Kubrick, 1968)
Star Wars / La guerra de les galaxies (George Lucas, 1977)
Blade Runner (Ridley Scott, 1982)
Matrix (germans Wachowski, 1999)
Cinema negre/ thriller
The Big Sleep / El son etern (Howard Hawks, 1946)
The Third Man / El tercer home (Carol Reed, 1949)
Pulp fiction (Quentin Tarantino, 1994)
Sin City (Frank Miller's Sin City) (Robert Rodriguez, Quentin Tarantino, Frank Miller, 2005)
Cinema bèl•lic
Paths of Glory (Stanley Kubrick, 1957)
Apocalypse Now (Francis Ford Coppola, 1979)
Saving Private Ryan / Salveu el soldat Ryan (Steven Spielberg, 1998)
Black Hawk Down / Balck Hawk abatut (Ridley Scott, 2001)
Comèdia
A Night at The Opera / Una nit a l’òpera (Sam Wood, 1935)
Monty Python's The Life of Brian /La vida de Bryan (Terry Jones, 1979)
As Good As It Gets / Millor... imposible (James L. Brooks, 1997)
Airplane / Aterra com puguis (Jim Abrahams, Jerry Zucker, David Zucker, 1980)
Melodrama
Casablanca (Michael Curtiz, 1942)
Love Story (Arthur Hiller, 1970)
Out of Africa/ Memories d’Africa (Sidney Pollack, 1985)
The Piano (Jane Campion, 1993)
Western
The Searchers/ Centaures del desert (John Ford, 1956)
Rio Bravo (Howard Hawks, 1959)
Per Qualche Dollari in Piú/ La mort tenia un preu (Sergio Leone, 1965)
Unforgiven/ Sense perdó (Clint Eastwood, 1992)
Musical
Singing In The Rain/ Cantant sota la pluja (Stanley Donen y Gene Kelly, 1952)
Cabaret (Bob Fosse, 1972)
The Blues Brothers (John Landis, 1980)
Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street (Tim Burton, 2007)
Documental
Berlin, die sinfonie der grosstadt (Walther Ruttmann, 1927)
Nanook Of The North / Nanook l’esquimal (Robert Flaherty, 1922)
Chelovek s kino-apparatom / L’home amb la càmera (Dziga Vertov 1929)
Bowling for Columbine (Michael Moore, 2002)
Animació
Fantasia (James Algar, Samuel Armstrong, Ford Beebe Jr., Norman Ferguson, Jim Handley, T. Hee, Wilfred Jackson, Hamilton Luske, Bill Roberts, Paul Satterfield, Ben Sharpsteen, 1940) Toy Story (John Lasseter, 1995)
Mononoke- Hime / La princesa Mononoke (Hayao Miyazaki, 1997)
Frankenweenie (Tim Burton, 2012)
Històric
La passion de Jeanne d’Arc/ La passió de Joana d’ Arc (Carl Theodor Dreyer, 1928)
¡Viva Zapata! (Elia Kazan, 1952)
Spartacus (Stanley Kubrick, 1960)
Amadeus (Milos Forman, 1984)
Acció / aventura
From Russia with love / Des de Rusia amb amor (Terence Young, 1963)
The Man Who Would Be King / L'home que va poder regnar (John Huston, 1975) 
Die Hard (John McTiernan, 1988) 
Kill Bill: Volume 1 (Quentin Tarantino, 2003)


LES 12 MILLORS PEL·LÍCULES DE L’ HISTÒRIA DEL CINEMA

L'any 1958 i amb motiu de l ‘Exposició Internacional de Brussel·les (la primera exposició internacional des de l’acabament de la II Guerra Mundial) es van reunir 117 crítics de cinema de 26 països per triar les 12 millors pel·lícules de la història del cinema. Són aquestes:
1. Bronenosets Potyomkin/ El cuirassat Potiomkin (Sergei M. Eisenstein, 1925)
2. The gold rush/ La quimera de l’or (Charles Chaplin, 1925)
3. Ladri di biciclette/ El lladre de bicicletes (Vittorio de Sica, 1948)
4. La passion de Jeanne d’Arc/ La passió de Joana d’ Arc (Carl Theodor Dreyer, 1928)
5. La grande ilussion/ La gran il·lusió (Jean Renoir, 1937)
6. Greed/ Avarícia (Erich Von Stroheim, 1924)
7. Intolerance/ Intolerància ( David W. Griffith, 1924)
8. Mat/ La mare ( Vsevolod Pudovkin, 1926)
9. Citizen Kane/ Ciutadà Kane ( Orson Welles, 1940)
10. Zemlia/ La terra (Aleksandr Dovjenko, 1930)
11. Der letze mann/ L’últim home (Friedrich W. Murnau, 1924)
12. Das cabinet des Dr. Caligari/ El gabinet del Dr. Caligari (Robert Wiene, 1919)

Bibliografia de referència 
Cultura Audiovisual

Altman, R. (2000): Los géneros cinematográficos. Paidós.
Boullosa, N. (2004): Proyectos multimedia. Imagen, sonido y vídeo. Anaya Multimedia.
Català, J.M. (2006): La imagen compleja: la fenomenología de las imágenes en la era de la cultura visual, Universitat Autònoma de Barcelona.
Fontcuberta, J. (1992): Fotografía: conceptos y procedimientos. Gustavo Gili.
Gubern, R. i Gasca, L. (1988): El discurso del cómic, Cátedra, 1988
Langford, M.J. (2011): Fotografía básica. Omega.
Marcial, J. i López, F. (Coord.)(2008): Teoría y técnica de la producción audiovisual. Tirant lo Blanch.
Marín, C. (2006): Periodismo audiovisual. Información, entretenimiento y tecnologías multimedia. Gedisa.
Marzal, J. (2007): Cómo se lee una fotografía. Interpretaciones de la mirada. Cátedra.
Marzal, J.  i López, F. (coord.) (2008): Teoría y Técnica de la producción Audiovisual. Tirant lo Blanch.
Millerson, G. (1989): Técnicas de realización y producción en televisión. Instituto Oficial de Radio y Televisión.
Zabaleta, I. (2005): Teoría, Técnica y lenguaje de la información en televisión y radio. Bosch Comunicación.
Toran, E. (1998): Tecnología Audiovisual: parámetros audiovisuales. Síntesis.
Zuñiga, J. (2009): Cultura Audiovisual. Editorial Donostiarra.

Consultas en :

http://www.ite.educacion.es/formacion/materiales/24/cd/indice.htm

Corrents cinematogràfiques

http://recursostic.educacion.es/comunicacion/media/web/cine/index.html

Història del cinema mut

Llenguatge cinematogràfic I

Cinema (recurs didàctic)
http://www.ite.educacion.es/formacion/materiales/24/cd/indice.htm







Anàlisi de la pel·lícula  
Director
Biografia del director  
Gènere  
Corrent cinematogràfica o moviment
Format de la pel·lícula 
1.Argument  
2. Recursos visuals (Justifica la resposta) :
-Plans
-Moviment de la càmera
-Posada en escena
-Actors
-Continuïtat
-Escenografia
-Recursos estilístics
-Banda sonora
-To del llenguatge  
-Llum  
-Color
-Vestuari
3.Tria un personatge i fes la descripció  
4.Tria una escena per explicar-la


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada