FOTOGRAFIA

DENIS OLIVIER


Gèneres i moviments

Gèneres fotogràfics TV3

Gèneres fotogràfics


http://www.documentales-online.com/tag/historia-de-la-fotografia/
Reporteros de guerra

Anàlisi d'una imatge

El departament de Var. Hyères”. 1932 Henri Cartier-Bresson


Analitzeu aquesta imatge considerant els aspectes següents:
— Els elements formals i estètics;
  •   Enquadrament.

          Format: Rectangular apaïsat.
          Pla: Pla general d’un carrer amb unes escales en primer pla ocupant tota la part inferior de la imatge i un ciclista al fons a l’esquerra.
          Composició.
          Centre d’interès:  Compartit per les escales i sobretot el ciclista, que és on es dirigeix la nostra mirada després de recórrer la imatge.
          Línies dominants: Les corbes, de les baranes i el cantell de la vorera, que formen una espiral fins al ciclista. També hi ha uns ritmes en les Línies dels barrots i dels esglaons de les escales.
          Composició: La composició és a terços situant el ciclista en el nucli superior esquerra i carregant el pes visual sobre aquest i la part inferior de la imatge.
          Mirades: es juga amb la mirada del lector de la imatge que baixa les escales seguint l’espiral fins a arribar al ciclista.
          Equilibri visual: Imatge molt equilibrada, tot és col·locat al lloc apropiat.
          Angulació: Picat 
          Enfocament i profunditat de camp: Tot queda enfocat excepte el ciclista que es mou i una part molt petita de la barana a la part esquerra. Gran profunditat de camp, el fons també està enfocat.
          Il·luminació i color: La il·luminació és molt neutre, és natural difusa, sense ombres molt marcades. La imatge és en blanc i negre però sense un clarobscur molt pronunciat, si no que hi ha una gama de grisos molt amplia i per tant un gran equilibri de masses. Molt ben entonada.
— Els valors de significat. 
          Característiques de la imatge.
·         Graus d’iconicitat: És una imatge realista, segurament buscada. El fotògraf ha esperat que passés un ciclista per fer la foto.
·         Graus de senzillesa o complexitat: És relativament complexa, per què apareixen molts elements, però fàcil d’interpretar.
·         Grau de monosèmia o polisèmia. Interpretació de la imatge i/o text: La imatge és fàcil d’interpretar, ja que el fotògraf ha buscat crear una imatge on la mirada de l’espectador acompanya el moviment del ciclista i on a pesar que sabem que no és així sembla que hagi baixat per les escales. Imatge molt rítmica i amb un gran sentit del moviment.
·         Grau d’estereotip o originalitat: Molt original, buscant el moment precís per fer la imatge. Model per fotografies d’aquest estil.
          Recursos expressius: El recurs de la ironia i de la repetició és molt present en la imatge, en plantejar la possibilitat d’una nova trajectòria de la bicicleta i la reiteració d’elements iguals en la composició.
          Funcions de la imatge.
·         La imatge és molt poètica i ens convida a participar del moviment, a baixar per aquestes escales.
  •           Codis visuals:

·         Codi espacial: 
          L’enquadrament horitzontal reforça la direcció i moviment del ciclista i en deixar les escales en la part inferior crea molta profunditat.
          Angulació: el picat distorsiona la mida de les escales respecte a la figura i ens porta com espectadors, a seguir les escales.
·         Gestual: El gest del ciclista reforça el moviment.
·         Escenogràfic: L’entorn (les escales i el carrer) agafen molta importància i són protagonistes de la imatge junt amb el ciclista.
·         Lumínic: La llum neutra crea un ambient, on tot s’integra  s’equilibra.
·         Cromàtic: El to homogeni de blan i negre fa que la nostra mirada sigui global, integradora, i els ritmes i la composició agafi molta força. Per altra part reforça el caràcter urbà del tema. 
·         Simbòlic: La composició en espiral de la imatge relacionaria la imatge amb l’associació que habitualment es fa de ciutat i moviment.
·         Gràfics: El fet de ser una fotografia analògica remarca la dificultat de realitzar la imatge amb aquest enquadrament tan precís.
·         De relació: La composició en espiral és molt típica en el barroc, que tenia com característica l’èmfasi del moviment. També és una forma que es relaciona amb el nombre auri i les composicions harmòniques.
          Interacció verboicònica.
·         Tipus de relació entre text i imatge: El text complementa la imatge, ens informa d’on ha estat realitzada la imatge i dóna suport al sentit urbà.


Imatge d’un dels grans fotògraf del S. XX, que magistralment i amb gran originalitat ha estat capaç de fotografiar en “l'instant décisif ” una realitat urbana plena d’equilibri i moviment alhora, poesia i bellesa, fent-nos participar com espectadors de la imatge.

LECTURA I ANÀLISI D’UNA IMATGE FIXA
    I.              NIVELL CONTEXTUAL

I.1              DADES GENERALS

                  TÍTOL
                  AUTOR
                  NACIONALITAT
                  ANY
                  PROCEDÈNCIA
                  GÈNERE
                  MOVIMIENT
      
I.2              DADES  TÈCNIQUES

                  B/N / COLOR
FORMAT 
CÀMARA
SUPORT
OBJETIU
ALTRES INFORMACIONS (EXPOSICIÓ, SENSIBILITAT, WB,…)

I.3              DADES BIBLIOGRÀFIQUES I CRÍTIQUES

                        FETS BIOGRÀFICS RELLEVANTS
                        COMENTARIS CRÍTICS SOBRE L’AUTOR

    II.            NIVELL DENOTATIU (LECTURA OBJECTIVA)

II.1             DESCRIPCIÓ OBJECTIVA DE LA IMATGE
                  (d’objectes i personatges; d’escenari i ambient)

ll.2             ELEMENTS VISUALS DE LA IMATGE

                  PUNT
                  LÍNIA
                  FORMA
TAMANY I L’ESCALA
                  FORMAT I DISPOSICIÓ
                  LLUM I IL·LUMINACIÓ
                  COLOR – B/N (TONALITATS, CONTRASTOS,…)
                  TEXTURA
                  NITIDESA, ENFOC SELECTIU, PROFUNDITAT DE CAMP
                  ALTRES

II.3             ESTUDI COMPOSITIU

                  PLANIFICACIÓ, PUNT DE VISTA I ANGULACIÓ 
                  ORGANITZACIÓ DE L’ENQUADRAMENT: 
                             LÍNIES PREDOMINANTS
                             LLEI DE TERÇOS
                             CENTRES D’INTERÈS
                             RECORREGUT VISUAL
                             ESTRUCTURA COMPOSITIVA
                             TIPUS DE COMPOSICIÓ

II.3.            TEMPS DE LA REPRESENTACIÓ

                  INSTANTANEÏTAT, DURACIÓ
                  ATEMPORAL
                  TEMPS SIMBÒLIC
                  TEMPS SUBJECTIU
                  SEQÚENCIALTAT
                  ALTRES

II. 4            CARACTERÍSTIQUES DE LES IMATGES

                  ICÒNICA / ABSTRACTA
                  SIMPLE / COMPLEXA
                  MONOSÈMICA / POLISÈMICA
                  ORIGINAL / REDUNDANT (ESTERIOTIPADA)
                  DENOTATIVA / CONNOTATIVA
 II.5             DESCRIPCIÓ GLOBAL DE LA IMATGE, seguint la línia de recorregut visual.
III.            NIVELL CONNOTATIU (LECTURA SUBJECTIVA)

Interpretació subjectiva de la imatge, segons els elements visuals i connotatius utilitzats.

Storyboard





Per la primera pregunta busca la web de ALESSI


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada