DENIS OLIVIER
Gèneres fotogràfics TV3
Gèneres fotogràfics
http://www.documentales-online.com/tag/historia-de-la-fotografia/
Reporteros de guerra
Reporteros de guerra
Anàlisi d'una imatge
“El departament de Var. Hyères”. 1932 Henri Cartier-Bresson
Analitzeu aquesta imatge considerant els aspectes següents:
— Els elements formals i estètics;
- Enquadrament.
• Format: Rectangular apaïsat.
• Pla: Pla general d’un carrer amb unes escales en primer pla ocupant tota la part inferior de la imatge i un ciclista al fons a l’esquerra.
• Composició.
• Centre d’interès: Compartit per les escales i sobretot el ciclista, que és on es dirigeix la nostra mirada després de recórrer la imatge.
• Línies dominants: Les corbes, de les baranes i el cantell de la vorera, que formen una espiral fins al ciclista. També hi ha uns ritmes en les Línies dels barrots i dels esglaons de les escales.
• Composició: La composició és a terços situant el ciclista en el nucli superior esquerra i carregant el pes visual sobre aquest i la part inferior de la imatge.
• Mirades: es juga amb la mirada del lector de la imatge que baixa les escales seguint l’espiral fins a arribar al ciclista.
• Equilibri visual: Imatge molt equilibrada, tot és col·locat al lloc apropiat.
• Angulació: Picat
• Enfocament i profunditat de camp: Tot queda enfocat excepte el ciclista que es mou i una part molt petita de la barana a la part esquerra. Gran profunditat de camp, el fons també està enfocat.
• Il·luminació i color: La il·luminació és molt neutre, és natural difusa, sense ombres molt marcades. La imatge és en blanc i negre però sense un clarobscur molt pronunciat, si no que hi ha una gama de grisos molt amplia i per tant un gran equilibri de masses. Molt ben entonada.
— Els valors de significat.
• Característiques de la imatge.
· Graus d’iconicitat: És una imatge realista, segurament buscada. El fotògraf ha esperat que passés un ciclista per fer la foto.
· Graus de senzillesa o complexitat: És relativament complexa, per què apareixen molts elements, però fàcil d’interpretar.
· Grau de monosèmia o polisèmia. Interpretació de la imatge i/o text: La imatge és fàcil d’interpretar, ja que el fotògraf ha buscat crear una imatge on la mirada de l’espectador acompanya el moviment del ciclista i on a pesar que sabem que no és així sembla que hagi baixat per les escales. Imatge molt rítmica i amb un gran sentit del moviment.
· Grau d’estereotip o originalitat: Molt original, buscant el moment precís per fer la imatge. Model per fotografies d’aquest estil.
• Recursos expressius: El recurs de la ironia i de la repetició és molt present en la imatge, en plantejar la possibilitat d’una nova trajectòria de la bicicleta i la reiteració d’elements iguals en la composició.
• Funcions de la imatge.
· La imatge és molt poètica i ens convida a participar del moviment, a baixar per aquestes escales.
- Codis visuals:
· Codi espacial:
• L’enquadrament horitzontal reforça la direcció i moviment del ciclista i en deixar les escales en la part inferior crea molta profunditat.
• Angulació: el picat distorsiona la mida de les escales respecte a la figura i ens porta com espectadors, a seguir les escales.
· Gestual: El gest del ciclista reforça el moviment.
· Escenogràfic: L’entorn (les escales i el carrer) agafen molta importància i són protagonistes de la imatge junt amb el ciclista.
· Lumínic: La llum neutra crea un ambient, on tot s’integra s’equilibra.
· Cromàtic: El to homogeni de blan i negre fa que la nostra mirada sigui global, integradora, i els ritmes i la composició agafi molta força. Per altra part reforça el caràcter urbà del tema.
· Simbòlic: La composició en espiral de la imatge relacionaria la imatge amb l’associació que habitualment es fa de ciutat i moviment.
· Gràfics: El fet de ser una fotografia analògica remarca la dificultat de realitzar la imatge amb aquest enquadrament tan precís.
· De relació: La composició en espiral és molt típica en el barroc, que tenia com característica l’èmfasi del moviment. També és una forma que es relaciona amb el nombre auri i les composicions harmòniques.
• Interacció verboicònica.
· Tipus de relació entre text i imatge: El text complementa la imatge, ens informa d’on ha estat realitzada la imatge i dóna suport al sentit urbà.
Imatge d’un dels grans fotògraf del S. XX, que magistralment i amb gran originalitat ha estat capaç de fotografiar en “l'instant décisif ” una realitat urbana plena d’equilibri i moviment alhora, poesia i bellesa, fent-nos participar com espectadors de la imatge.
LECTURA I ANÀLISI D’UNA IMATGE FIXA
I. NIVELL CONTEXTUAL
I.1 DADES GENERALS
TÍTOL
AUTOR
NACIONALITAT
ANY
PROCEDÈNCIA
GÈNERE
MOVIMIENT
I.2 DADES TÈCNIQUES
B/N / COLOR
FORMAT
CÀMARA
SUPORT
OBJETIU
ALTRES INFORMACIONS (EXPOSICIÓ, SENSIBILITAT, WB,…)
I.3 DADES BIBLIOGRÀFIQUES I CRÍTIQUES
FETS BIOGRÀFICS RELLEVANTS
COMENTARIS CRÍTICS SOBRE L’AUTOR
II. NIVELL DENOTATIU (LECTURA OBJECTIVA)
II.1 DESCRIPCIÓ OBJECTIVA DE LA IMATGE
(d’objectes i personatges; d’escenari i ambient)
ll.2 ELEMENTS VISUALS DE LA IMATGE
PUNT
LÍNIA
FORMA
TAMANY I L’ESCALA
FORMAT I DISPOSICIÓ
LLUM I IL·LUMINACIÓ
COLOR – B/N (TONALITATS, CONTRASTOS,…)
TEXTURA
NITIDESA, ENFOC SELECTIU, PROFUNDITAT DE CAMP
ALTRES
II.3 ESTUDI COMPOSITIU
PLANIFICACIÓ, PUNT DE VISTA I ANGULACIÓ
ORGANITZACIÓ DE L’ENQUADRAMENT:
LÍNIES PREDOMINANTS
LLEI DE TERÇOS
CENTRES D’INTERÈS
RECORREGUT VISUAL
ESTRUCTURA COMPOSITIVA
TIPUS DE COMPOSICIÓ
II.3. TEMPS DE LA REPRESENTACIÓ
INSTANTANEÏTAT, DURACIÓ
ATEMPORAL
TEMPS SIMBÒLIC
TEMPS SUBJECTIU
SEQÚENCIALTAT
ALTRES
II. 4 CARACTERÍSTIQUES DE LES IMATGES
ICÒNICA / ABSTRACTA
SIMPLE / COMPLEXA
MONOSÈMICA / POLISÈMICA
ORIGINAL / REDUNDANT (ESTERIOTIPADA)
DENOTATIVA / CONNOTATIVA
II.5 DESCRIPCIÓ GLOBAL DE LA IMATGE, seguint la línia de recorregut visual.
III. NIVELL CONNOTATIU (LECTURA SUBJECTIVA)
Interpretació subjectiva de la imatge, segons els elements visuals i connotatius utilitzats.
Per la primera pregunta busca la web de ALESSI
FOTOGRAFIA
COM FER UN FOTOREPORTATGE?
https://www.xatakafoto.com/trucos-y-consejos/ejercicios-y-juegos-para-practicar-consejos-fotograficos-gymkana-para-aprender
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada